Djalaluddin al-Rumi (1207-1273) är en av världens största poeter och mystiker. I “A Bold Frame” avsnitt Rumi, får vi följa sufidansaren Mahsa PoorRamezan till det unika musikaliska mötet i Flaming av Nusrat Fateh Ali Khan och den iranske sångmästaren, Homayoun Shajarian. En kulturell resa till 1300 talet, iscensatt i den vackra landskapet utanför Gävle, Tumba/Tullinge, Järna och Stockholm.
“Min poesi liknar egyptiskt bröd, efter en natt är det oätbart.
Ät det nu när det är färskt, innan dammet hinner lägga sig på det
Kom! Kom igen, vem än och var än du är, kom!
Kom! Kom igen! Du kommer aldrig att finna en medbror som mig.
Du är som en torr dal och jag är som regnet. Du är en ödelagd stad och jag är arkitekten! Kom!
Min vän vänder surt sitt ansikte mot mig
socker sötare än detta sura finns ej.
Sockret skulle sky sin egen sötma
om det kände nåtot surt så sött som dig”
Diwan, 1795
Rumi studerade den klassiska arabiska och persiska litteraturen, som vid denna tid var i det närmsta synonym med den sufiska mystiken, som Rumi efter faderns död studerade tillsammans med en av dennes elever.
I Konya blev han en respekterad predikant och religiös domare. Men i oktober år 1244 kom hans liv att förändras genom mötet med den kringvandrande dervishen Shams al-Din från Tabriz. Enligt legenden lämnade Rumi härefter sitt ämbete, vänder sina elever ryggen och slutar predika för att i månader umgås endast med Shams. De satt dygnet runt och samtalade om de gudomliga mysterierna, tills dess Shams plötsligt en dag var försvunnen. Man tror han skrämts av den hotfulla stämning som fanns bland Rumis elever. Kanske blev han mördad. Kanske var försvinnandet en del i hans undervisning av Rumi, som nu kommer att ägna sitt liv mer åt islams andliga djupdimensioner än åt de juridiska frågorna.
Saknaden efter Shams växte till en bottenlös förtvivlan som fann sitt utlopp i extatiska dikter, vilka Rumi sjöng fram dansande genom basarerna. Tillslut upptäckte han att det var han själv som var försvunnen i kärleken till Shams, som levde i hans hjärta. På grund av identifikationen med Shams fick Rumis stora diktsamling heta “Shams från Tabriz samlade dikter”. Divanen kom att innehålla mer än 30.000 dubbelverser vilka han skrev på under resten av sitt liv. Kärleken till Gud är kärnan i alla religioner, verkar Rumi vilja säga, varför denna är viktigare än ritualer och ceremonier. (källa)
Sången är ett verk av Sohrab Pournazeri och arrangerat av Gholamreza Sadeghi baserat på melodin och scenframförandet av Nusrat Fateh Ali Khan.Originalmusiken skapad för titelspåret till filmen ”Flaming شعله ور” Sholevar från 2018 i regi av Mr. Hamid Nematollah. Musikvideo i regi av Homayoon Mobaraki i samproduduktion med Farhang förening.
Premiär på Farhang Play 27 januari kl 09:00
Artist: Mahsa PoorRamezan
Musikvideo producerad och regisserad av: Homayoon Mobaraki
DOP: Homayoon Mobaraki
Camera operator: Ander Eibl,
Drone operator: Anders Eibl
Produktion Assistant: Dragan Tomic Ali. Reza Modjallal, Saeed Sharifian
Särskilt tack till: Sohejla Mobaraki, Rostam Mirlashari
Post production Assistant: Sandra Mobaraki, Mahsa PooRamezan, Patrik Larsson
Film produktionen tackar: MeliSsa PoorRamezan och Minoo Shams
Med stöd av Kulturrådet och Ideell Kulturallians